kaping: 7/20/2011 03:03:00 PM
“Tina naskah-naskah kuno bisa
dicindekeun yen agama Islam teh saenyana geus sumebar di tatar Sunda jauh
saméméh Dewan anu Salapan aya,” ceuk Undang Darsa, M.Hum., salah saurang ahli
pilologi nu kawilang nyongcolang. Anu dimaksud Déwan Salapan ku ieu dosen
Universitas Padjadjaran (Unpad) Bandung téh taya lian iwal ti Wali 9.
Dina naskah Carita Parahyangan (abad
ka-16 katompérnakeun) upamana disebutkeun di tatar Sunda anu munggaran ngagem
agama Islam téh Bratalagawa, putra kadua Prabu Pangandiparamarta Jaya Déwabrata
atawa Bunisora Suradipati. Bratalagawa téh sodagar anu mindeng lalayar ka
nagara-nagara nu jauh: Sumatera, Cina, India, Srilanka, tepi ka Arab. tujuanana
salian ti dagang teh nyaeta dek guguru deui kanu jajatena leuwih luhur atawa
anu bisa ngelehkeun jajaten manehna.
Dina sajarah lokal di Cirebon,
disebutkeun Bratalagawa sanggeus nganut agama Islam jeung ngalakonan ibadah
hajidatang deui ka tatar Sunda taun 1337 Maséhi. Katelah ku sebutan Haji
Baharudin nu sanggeus mukim di Cirebon sarta nyebarkeun Islam dijulukan Haji
Purwa Galuh, dumeh Bratalagawa téh urang Galuh munggaran nu munggah haji.
Abad ka-15, kira-kira taun 1416
Maséhi, di Tanjungpura (Karawang) badarat ulama ti Campa (Viétnam), Syéh
Hasanudin nu tadina milu ka rombongan armada Cina nu dipingpin ku Laksamana
Chéng Ho. Di Karawang, Syéh Hasanudin nu katelah ku julukan Syéh Quro
ngadegkeun pasantrén.
Dina waktu nu sajaman, di
Pasambangan, Amparanjati, deukeut Palabuan Muarajati (Cirebon) mukim Syéh Datuk
Kahfi. Sarua ngadegkeun pasantrén jeung nyebarkeun agama Islam. Taun 1470
Maséhi, Syéh Syarif Hidayatullah, nu ceuk sajarah lokal masih kénéh katurunan
raja Sunda, nu lahir di Mesir, dumuk di Cirebon.
Ti paro abad ka-15, Islam beuki
sumebar di tatar Sunda, lain ngan ukur di basisirna. “Anu diajarkeunana hakékat
Islam, galeuhna atawa inti ajaran islam. Naskah-naskah ti abad-16 tepi ka abad
ka-17, najan teu nyebutkeun ajaran Islam, eusi téks naskahna kandel pisan
ajaran kaislamanana,” ceuk Undang Darsa.
Ku raja-raja Sunda, ceuk Undang
Darso, sumebarna agama Islam di tatar Sunda, henteu dipandang hiji ancaman. “Nu
matak Prabu Wastukencana teu ngaharu biru Haji Purwa, Syéh Quro, Syéh Datuh
Kahfi nu nyebarkeun agama Islam di wewengkon Pantura Jawa barat. Asal ulah ku
cara paksa pirusa, ulah tepika ngabalukarkeun riributan,” pokna.
Naon pangna raja-raja Sunda,
babakuna sanggeus Wali Sanga ngalalakon, siga anu ngamusuhan ka Islam tepi ka
dirurugna? “Sikep (raja-raja Sunda) kitu lain lain ditujukeun ka agamana. Ku
Demak jeung Cirebon Islam geus dijadikeun kakuatan pulitik,” ceuk Prof. Dr. Edi
S. Ekadjati suwargi dina salahsahiji tulisanana.
Undang Darsa nyebutkeun peperangan
antara karajaan Sunda jeung Demak, Cirebon katut Banten lain perang agama, tapi
perang pilitik. “Saacan aya Déwan Salapan, Islam téh geus sumebar ka wewengkon
pagunungan bari meunang panangtayungan ti raja-raja Sunda. Atuh Sri Baduga
Maharaja, dina sajarah lokal disebutkeun ngadahup ka Subanglarang nu geus
ngagem Islam,” pokna.
(sunda.andyonlaine,net)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar